Sunday, September 30, 2007

Mac & Cheese

Resipi ini ku buat di ari Sabtu... dh xreti dh nk masak apa.. try laa wat Macaroni bakar yg sodap dan yg paling best bila melihat Haris makan dengan yummynye.... Bukan senang nk tgk dia makan..
















125 gm Macaroni
1/4 bungkus Daging kisar ( kalau tak silap saya 400gm/pack )
1/2 botol kecil Sos Parigo ( nie dalam lingkungan harga RM7 ++ )
2 ulas Bawang Merah
1 ulas Bawang Putih
2 helai Daun Salam (kering)
2 tbs Gula
Sedikit Garam

p/s : kalau nak ada rasa pedas2 sikit tu boleh la bubuh sikit lada

- Macaroni tu rebus macam biasa..
- Panaskan minyak dan tumiskan bawang merah dgn bawang putih, masukan sus parigo garam dan gula dan masukan daging dan kacau rata hingga masak, masukan daun salam.
- Masukan macaroni dan kacau rata.. biarkan dia agak kering sedikit, matikan api dan masukan ke dalam acuan 7’’ x 12’’.. biarkan dan buat bahan untuk sos.


Bahan untuk SOS

1/2 kotak susu segar (guna yg 1liter tu)
3 keping Cheese - (gua guna Cheesedale)
1 sudu teh tepung gandum


- Masukan susu ke dalam periuk dan masak dengan api yang perlahan, masukan tepung gandum dicampur dengan sedikit air susu, agar tidak berketul-ketul.
- Masukan cheese dan kacau hingga cheese tadi cair..
- Setelah cair curahkan sos tersebut ke bahan di atas
- Lebihan cheese tadi taburkan di permukaan atas macaroni tadi.
p/s : kalau saya . saya akan porong kecil-kecil lebihan cheese tadi dan di taburkan.. ataupun boleh juga kita potong kecilkan size dia sedikit dan susun tidak terlalu rapat..

kemudian bakar pada suhu 160’C hingga masak .. atau berwarna kekuningan..

get the recipe from http://zana.fotopages.com .. cuba laa sedappppppp!!!

4 comments:

Filla said...

alamakk along..ni yg aku teruja nak buat nie..aku ni pantang sikit tgk resipi best2..mcm balik ni gak nak try..(saboo filla)..hehe
along..cheese tu bukan cheddar ker?? pakai cheese yg sekeping2 tu jer ker??? kalo x der oven..nak pakai microwave leh kan?? brp minit nak set.. jawab cik kiahhh...

Mama HH said...

alamak cik kiah xtau laa filla oi.. janji dia dh nampak kuning sket atas tu dh masak laa.. jangan sampai kering sangat nnt abis makaroni tu keras hehehe...

...$weE+ 666... said...

haaa filla buat jangan tak buat, bleh aku tumpang merasa... tak gheto??? ;p

adieha said...

tergodanye aku tgk mac and cheese ni.. o_O