Monday, October 1, 2007

Kerang Berapi alaaa Acih


nak gak tu aku enterpreme nama anak aku...heheh... (padahal bkn resipi asal aku) huahahah..biarlah aku dgn duniaku yg tamak dan haloba ini.... hahahahahah (style fara) nampak jahat sikit..ok jom tgk cemana nak buat mende nie...


Bahan-bahan:

1 bungkus kerang yg dah kopek (aku nk senang..tp laki aku ckp kalo kerang x lom kopek lagi

best kot)

1 batang serai (dimayang halus)

sedikit daun kunyit (dihiris halus gakkk)

1 biji telur

Bahan blend:

5-6 bijik bawang merah

4 ulas bawang putih

3 sudu cili kering blend

6-7 biji cili padi (ikut suker kalo nk pedas)

1-2 biji cili hidup kaler merah...

sedikit garam dan gula


Cara2:

Panaskan minyak.... biler dah panas..tumis kan bahan2 blend tadi... sampai agak wangi dan garing..pastu campakkan serai dimayang tadik... kacau2 lagi...pastu campak plak hirisan daun kunyit tadi..dah agak2 wangi tu.. pecahkan telur tadi..kacau rata..biler dah agak2 kering..nak buh air leh gak sikit.. campakkan jer kerang2 tu...aper lagi..gaul rata2..nak masuk gula + garam tu mcm biasa ler kan.... aku buh kicap sikit bagi kaler tu gelap sikit...heheh..ikut suker korang ler yer...

*sekian dulu resipi cilok dari cik kiah tuk saudari2 sekalian... nak mkn ngn nasik leh..nak cicah roti pon leh.. *ngap*ngap*ngap*

*tq to alim-najla ;)

4 comments:

Mama HH said...

rajin tul ko masak ek cik puan filla... sayang laa radie kat hang...

...$weE+ 666... said...

aku cam suka nak try resepi ni sbb ada nama acih... tapi aku tak suka kerang, cemana ek? aku tukar lala bleh? hehehe... aku hantu lala... ;p kerang aku cuma makan kalau bakar sahaja... hehehe... dap!!!~

*ngap*ngap*ngap* (bak kata ko)

Miss Moon said...

Filla , nko tipu aku ek nko kata dolu nko malas masak . Tapi bagus nyer alhamdulillah bulan bulan poser nih nko rajin plak memasaknyer..syabas inspector sahab

bertambah membesar la laki nko ...ke acih je yang membesor

Filla said...

long... aku rajin sbb aku yg nk mkn..aku kan spesis ingt perot aku sorang jer?..heheh
zz.... try arr ko tkr jer jadik lala..tak pon nana..nana..nana..ganu kiterrr..heheh.. tp kalo nk try aku suggest jgn kopek ler.. biar dgn kulit2 dia baru power root..
moon...aku x tipu ko..aku rajin sbb biler posa..perot aku lapar..imaginasi aku tinggi nk mkn best2.. sbb tu aku msk.. jadi dlm 12 bulan.. 1 bulan je aku rajin..hehe