Wednesday, October 17, 2007

Butter Prawn ala Darren Haikal

bahan A: ~
udang (tak kisah la besar ke kecik ke... aku suka udang kecik, hehehe...)
minyak bijan utk deep frying
garam, gula dan lada hitam secukup rasa
(aku main belasah je sukatan nyer.. aci tak?)

bahan B: ~
3 sudu besar tepung jagung
1 sudu besar serbuk kari ikan

bahan C: ~
3 biji kuning telur
1 sudu besar susu cair
garam, gula dan lada hitam secukup rasa
2-3 sudu besar butter
bawang putih, cili padi/merah dan daun kari (diracik dgn rakusnyer...)

bahan perisa:~
1 sudu besar sos tiram
gula, garlic dan lada hitam secukup rasa
sedikit cuka
150gram Nestum original flavour cereal (mesti nestum, jangan ngengada nak tukar cornflake ke, coco crunch ke, honeystar ke... kalau tak jadi sapa nak jawab? ;p)

cara membuatnya: ~
1. bersihkan udang, buang kepala dan kaki (takkan itu pun nak ajar, wei?) tapi tinggalkan kulitnya... (nak buang terus kepala tu pun ok je, nak framekan pun ok, tak kisah...) perap udang dgn bahan A selama 20 minit.
2. campurkan bahan B dan masukkan udang yang dah perap tadi tu. gaul rata.
3. panaskan minyak... biarkan udang tu deep fry. agak-agak dah cantik kaler, angkat dan toskan minyak. gaul rata bahan C, ketepikan. (nak letak tepi kiri ke kanan ke, tak cerewet... tapi kalau nak letak tengah pun boleh, ikut suka la...)
4. cairkan butter... (untuk lebih meriah, cam biasa... pasanglah lagu butterfinger yg mana suka pun... i likeee) masukkan bahan C. kacau campuran C dengan cepat untuk mendapatkan telur goreng yang halus dan rangup selama 2 minit. (kalau terlebih 2 minit pun takpe, takde sapa nak marah... hehe...) angkat dari kuali.
5. goreng bawang putih, cili padi dan daun kari hingga wangi. masukkan udang dan bahan perisa. gaul rata sebelum dimasukkan telur goreng dengan nestum. butter kena lebih sikit sebab nestum serap butter. (kinda weird but nestum when combined with butter taste very differently... rasa skali memang bukan macam nestum. furthermore, telur goreng halus akan nampak banyak).
6. biarkan mendidih sampai masak. pastu... jeng, jeng, jeng!!!~


(siap untuk dihidang... yummeh!!!~ )

aiyoh, sedap giler aku masak... (sapa lagi nak puji kalau bukan diriku sendiri, kan?) rasa cam menitis air liur walaupun sekadar melihat gambar yg tak seberapa ni... don't jugde the prawn by its butter, u know... ;p memang enak terasa kesedapannya kat anak tekak, i tell u... sedap macam kat hotel... tak caya tanya aku... hahaha... actually kalau nak guna breadcrumb instead of nestum pun bleh...

(oh ya lupa plak, sila tutup lagu butterfinger yg korang pasang tadi, kalau tak tutup pun ok je, tapi kena santap sambil head-banging gheto...hehehe) ok, selamat mencuba ye, kengkawan... dan yg paling penting, kalau dah masak tu, jangan lupa tepon aku untuk sama-sama join korang makan okehhhhhh? hehehe...

4 comments:

Miss Moon said...

ZZ ooooiiiii mmg menariks sungguh , akan ku print jugak resepi nya skrg jugaks ...tangkap leleh wa cakap sama luuuuuuuu

Filla said...

zz...konpem radie suker giler nie..mamat tu suker udang..pastu mamat tu suker yg rangup2 mcm anak aku gak..heheh... tp kan..naper lah mcm susah giler je ramuannyer.. cuba ko buat kan utk aku?? pastu aku dtg test ko masak?? ok tak?? ko masak mcm hotel..kang aku buat x jadik mcm otel....kan kan kan???

...$weE+ 666... said...

moon: cuba jgn tak cuba!!!~

filla: ko ni ngengada kan, resepi lain bleh je ko cuba... resepi aku memacam alasan ko bagi... mana der susah, try je la dulu... kang aku tak contribute kang ko ckp ko sorang je yg enterframe... ko nak suruh aku masak??? tahun depan la kot... hahaha... kalau aku rajin pun, tak sempat aku tunggu ko datang dah abis dah... hahaha... ko tak masak mcm hotel, mcm pondok buruk pun ok per... ;p

Anonymous said...

Hmm...kalau SESAPER MASAK, kena call you all ajak makan sama, tapi kalau SESAPER YANG TAK MASAK macam mama ni, leh call you all suruh masakkan dan mama datang untuk makan je...boleh tak macam tu? Ahaksss....