Thursday, September 20, 2007

SAMBAL TUMIS UDANG+PETAI FILLANIE..


Bahan2:-
Udang (kulit dikopek tp tinggalkan bahagian ekor yerr)
sedikit petai (belah dua)
1 biji bawang besar (dihiris ring)
bawang merah + putih di blend (agak2 ler..korang dah beso)
cili kering diblend
gula
garam
secubit kiub ikan bilis
asam jawa
Cara2:-
-Panaskan minyak (lebih sikit supaya senang cili nak masak)..
-Tumiskan bawang merah+putih blend tu..hingga naik bau..
-Masukkan cili kering blend... masak ler hingga pecah minyak
-Pastu masukkan air asam jawa..garam..gula sikit..kiub sikit..(x der kiub takyah ler)
-Dah mendidih tu..campakkan ler udang and petai tu...
-Dah masak udang tu..campakkan bawang ring tu tadi... agak2 nak kering sikit... angkat ler..
letak dlm pinggan...
*walopon resipi ni semua org tau.. aku tak kira..aku nak upload gak kat sini.. sbb ni fresh lagi..
aku terbau lagi nie..smlm baru masak...... heheheheh....

5 comments:

Miss Moon said...

Amboi Filla apa yang masih berbau ?

Toilet ke lepas nko gie wee wee ...wei org opis semer kalau terbau petai dlm toilet tew filla la kalau tak caya cuba tgk menu nyer pati la semalam akakkakakka

jgn marah e k filla ..kalau marah kena juai . Sian Radie nak tebus balik nanti

Mama HH said...

sedapnye filla..
pesal ko xajak dtg umah ko...
ko buat perut ku lapaaaaa...
nk wat gak laa malam nih...
cam best jek...

...$weE+ 666... said...

mana baunyer filla? mana? ko tipu ekkk??? kang aku campak ko plak kang... hehehe... tapi nampak cam best siot. perggghhh!!!~

rockantu6432 said...

uhhuuu... my peberet...sambal tumis udang + petai... engkau ker yg masak nih filla...??? uiissshh...terer nyer hang masak naaa... bak maiii sepinggan... aku nak rasa...hehehe;)

Mrs.Nury said...

My Favourite tuuu..rajin betul ko ni kan.Aku pulak punya la malas.Bilerla aku nak rajin masak-memasak ni.Takpel filla aku sokong ko.Biler tgk resepi ni...memang dah terbau2 pun...hehehe

Alamak aku sorang je blum contribute resepi...jap ye kwn2 aku buzy ni.Ni pun curi2