Sunday, December 30, 2007

Kek Coklat Moist.....

Ni laa kek paling aku suka buat.. sebab xyah pukul pakai mixer... just lebur jek sumer... muakakak.. tapi hasilnye.. mmg marvellous!!!

Bahan (A)
2 cawan gula pasir ( Kalu korang rasa xmoh manis korang kurangkan laa secawan gula))
1 3/4 cawan tepung gandum
3/4 cawan koko
1 cawan minyak
1 cawan susu cair
1 sudu teh soda bikabonat
2 telor (dipukul sedikit macam buat telur dadar) pakai tangan je

Bahan (B)
1 cawan air panas (yg dimasak betul2 mendidih)


Cara :

Masukkan semua (A) dlm bekas n gaul rata. Masukkan telur yg dah dipukul
n masukkan air panas tu.
Gaul rata jee...guna tangan....Biar 1/2
jam..panas
kan oven 170/180C baru masukkan acuan n bakar 45 minit


pehtu kalo korang nk letak coklat atas dia...

BAHAN2 ICING:

1 tin susu pekat
1 sudu teh esen vanila
1/2 cawan minyak jagung
1/3 cawan serbuk koko
sedikit garam

CARA MEMBUAT ICING:

1. Campurkan susu, koko dan minyak.

2. Masak di atas api yang sederhana sehingga pekat.

3. Masukkan garam dan vanila.

4. Tuangkan ke atas kek rata2


yang ni korang masak double boil laa kalu xnk dia hangit..
kalu tak.. konpom hangit laa...

gambo... slalu aku wat aku xhingat nk amik gambo.. yg aku tau aku terus ngap jek...

2 comments:

Anonymous said...

salam, nk tanya..
1 cawan minyak tu, minyak apa ek?

@tulip@

aLoNg aYuNie said...

minyak masak... or minyak jagung berkhasiat sket